Energi 100%
Ljud 80%
Scenteknik 90%
Publik 95%
Upplägg 70%

Live

Hypnotiskt, hotfullt, förförande och beroendeframkallande. Zebra Katz är den skrämmande och fantastisk produkt av Ojay Morgan, queer rapparen och första klass provokatören med lovande underground hiphop från New York. Det var efter att modedesigner Rick Owens valde att använda Ima Read till en show under mode veckan I Paris för två år sedan som Zebra Katz fick sitt verkliga genombrott. Ojay Morgan har en stark visuell bakgrund, han studerade performance art och teater i college, här ur växte och fick Zebra Katz form. Ojay Morgan aka Zebra Katz, går upp på scenen och redan innan musiken börjar spela är publiken betagna av honom. De följer hans kat liknande rörelse, medans han transformerar den lilla scenen till sin egna personliga catwalk. Man får ett intryck av att Zebra Katz spelar som Ojay Morgans egna alter ego och kanske är det just så, här kan han låta sin excentriska sida slå loss och experimentera med sin musik. I första numret som spelas, Sex Sellz lägger Zebra Katz och hans dj ut med högt tempo. Vi hör många upprepningar rent musikaliskt men den blir svald med hans skarpa och extravaganta rörelser då han sveper över scenen. SónarDome bjuder in publiken till att komma nära in på och Zebra Katz är inte sen till att använda sig av det. Han hoppar ut i publiken, där förvånade och hypnotiserade fans balanserar honom upp i sina armar. Han fortsätter att sjunga och i bakgrunden pumpar dj'en ut med en bas som får alla salens väggar att vibrera. Katz rullar upp på scenen igen, vrider och vänder på sig och ställer sig till slut upp, numret Champagne Cocaine går igång och Katz drar fram en flaska champagne som han sprutar ut över publiken och sig själv. Han slänger flaskan i golvet springer runt dj båset och hoppar fram till scenkanten där han fortsatt sänder ut sina rapp texter över publiken. Vi hinner både med att höra Im a Read och Tear the house up, trots det känns koncerten otroligt kort- hela SónarDome salen vaknar upp ur sin ”Katz-trans” och suktar efter mer... Text: Natascha Björnholt Henriksen Zebra Katz Sónar Copenhagen, Koncerthuset lördag, 14 Mars 2015